Bukovcan, Ivan: Struccok estélye
A struccok és a történelem
A Miskolci Nemzeti Színház évadnyitó ősbemutatójáról
A Miskolci Nemzeti Színház évadnyitó ősbemutatójáról
A címbeli struccok: a hajdani VIII. bések; az estély: a 25. érettségi találkozójuk egy szlovák városkában. Kilencen gyűltek össze, köztük sikeresek és megrekedtek. Mindannyian mohón feledkeznek ifjúságukba, a diákcsínyek mámorába, mely 1943-ban, a fasiszta Szlovákiában apró politikai tettel is felért. Az egyik csíny, a „menetelés” fölidézése életük alakulására, mindannyiuk – mint kiderül: közös – sorsára irányítja a figyelmüket. A csínyt egykori osztályfőnökük, gúnynevén Harcsa ellen követték el, s most, hogy a „menetelés” megidézte a szellemét, az ő sorsa lesz a találkozó „háttértörténete”, volt tanítványai a hozzá fűződő viszonyukat kezdik felidézni.
Harcsa régi szabású tudós-tanár, aki a legembertelenebb időkben, Tisso Szlovákiájában is példáját adja a kisember bölcsességének, az ember és történelem megromlott viszonyában is helytáll. Valójában azonban csak a klasszika filológia érdekli, mint egy római kollégáját is, akivel elmélyülten levelezik. E kapcsolat lesz később a veszte: az „ismeretlen nyelven” nyugatra küldött „rejtélyes” szövegek miatt az 1950-es években elítélik, bebörtönzik. Szabadulása után útlevél kérelmét elutasítják. A naiv öreg tanár végső kétségbeesésében nekivág a határnak, hogy találkozhasson barátjával, tudós társával. Elfogják, s most – a történés jelenidejében – a határsértés miatt (jogerősen) börtönben ül.
A dramaturgiai megoldás könnyen felismerhető: a „háttértörténetben”, Harcsa figurájában elvont tényezők elevenednek meg, a volt tanítványai hozzáfűződő viszonyában pedig az ember és a történelem viszonya oldódik személyek közötti történetbe. Hasonló téma foglalkoztatta Bukovčant a múlt évben ugyancsak Miskolcon bemutatott Mielőtt a kakas megszólal című darabjában, akkor is, most is olyan drámai alaphelyzetet teremtett, amelyben e kapcsolat konfliktussal terhelt. Azonosulhat-e az ember a történelemmel, avagy adottak az ellenállás, az ellenállva alkalmazkodás lehetőségei? Bukovčan látása összetett. A Mielőtt a kakas megszólal című színdarabjában egy szlovákiai német fanagykereskedő próbál közvetíteni a náci idők volksbundistái, s a vele egy közösségben élő, s most túszként lefogott szlovák polgártársai között. Kétfelé igazodik, a jelenben a megmaradás, a jövőben pedig a további együttélés lehetőségét próbálja biztosítani.
A Struccok estélyében, ha lehet, még bonyolultabb az ember és a történelem viszonya. Az új kor szocializmust, az ember közösségi vágyainak kiteljesítését ígéri és harsogja, ámde az ember társadalmiasult, közéleti fele (a „homo politicus”, ahogy Harcsa mondaná) a háttérbe szorul. Pedig ember és történelem azonosulását (a munka, termelés gazdasági eszközein túl) éppen az egyéniségnek a demokratikus jogok és kötelességek fórumain való társadalmi jelenléte teszi lehetővé, ha a politikai aktivitásnak nincs helye, konfliktusossá válik.
A Struccok estélye az 1950-es évek Kelet-Európai emberének és történelmének viszonyára alapozódik, végső soron azonban egy mai magatartásforma, a közéleti gyávaság, s az állampolgári félelem történelmi gyökereit mutatja meg.
A darab első része az ötvenes éveket tárja fel. Kitudódik, hogy Harcsa bebörtönzéséről mindannyian tudtak, s lelkiismeretük koloncában, „hűtlenségükben” botladoznak: meggyőződtek ugyan osztályfőnökük makulátlanságáról, mégsem próbálták segíteni igaza tisztázását. A felvonás végére a többség élesen szembekerül Seriffel, aki már akkoriban funkcionárius volt. Értékesebb magatartásként tüntetik föl a saját akkori meghúzódásukat, Serifet megvádolják, hogy azon a kocsin terpeszkedett, amely után őket odakötötték. Akkori helyzetüket ugyanis egy profán – ámde szemléletes – hasonlatban, a kocsi után kötött kutya „lehetőségeiben” vélik felismerni.
A klasszikus dramaturgia szabályai szerint igazi drámai ereje csak a szemünk előtt lejátszódó eseményeknek van. A második részben a múltidézés mellett a történet a jelenben is előrehalad, s így a színen látjuk, hogy végleg struccok lettek az egykori jó sólymok. Arról, hogy osztályfőnökük ismét börtönben ül a határsértés miatt, csak most értesülnek, de a tettek helyett ismét csak lamentálnak, ivásba menekülnek. A tehetetlenkedés közben tudatosul: ha (akaratlanul) közvetve is, de ők juttatták Harcsát a börtönbe. A volt tanár végső reményként arra kérte ugyanis a hatóságot, hogy volt tanítványainál informálódjon megbízhatóságáról. A VIII. b többsége azonban gyöngének bizonyult a véleménye (a tapasztalati igazság) kimondására. Midőn elmesélik, hogy mit miért (nem) tettek semmit Harcsáért, nemcsak sors-miniatúrákat, hanem az alaptéma: az ember és a történelem viszonyának gazdag variánsait is kapjuk. E történetek mind afelé mutatnak, hogy a közéleti aktivitás egykori lefojtása póráz-tudatot, e sorsérzés pedig félelmet írt a zsigerükbe, s ez ott lappang bennük akkor is, amikor az állampolgárok homo politikusi attitűdje már-már kibontakozhat. Ekkorra világosodik meg, hogy a rossz időben közéleti szerepet vállaló Serif és a meghúzódó társak – akik az első felvonásban szembekerültek – egyazon helyzetben vergődtek. Serif, akit akaratától függetlenül cserélgettek a funkciókban, ugyancsak kiszolgáltatott volt, s a színen látjuk, hogy még ma is le lehet akasztani – hiába tiltakozik – „mint egy kalapot a fogasról".
A darabban egy nemzedék önvizsgálata folyik a társadalmi helytállásuk kérdésében. S Bukovčan történeti érzékre valló, a lét és tudat viszonyát helyesen értelmező ítéletet mond.
Az igazi drámában mindig megcsillan a választás lehetősége, azonban sosem jó és rossz, hanem olyan vonzalmak között, amelyek eredetileg a személyiség egységét képezik, de a külső, drámai élethelyzet megbontotta az összhangjukat. E választási kényszert az egyéni erkölcs szemszögéből tárgyalni, azt vizsgálva, hogy helyesen cselekedett-e a hős, hamis, moralizáló írói magatartásra vall! A hangsúly csak e tragikus választást kikényszerítő viszonyra eshet, még akkor is, ha a drámaíró – mint Németh László például – a személyiségre teszi a hangsúlyt, hisz ezzel a választás tragikus jellegét és következményeit emeli ki, s közvetve azokat a körülményeket vádolja, amelyek egy értékes egyéniség integritását megbontották.
Bukovčan alakjai kisemberek, így az író nem az egyéniségükre, hanem közvetlenül a társadalmiságra helyezi a hangsúlyt. A műfaja ennek megfelelően társadalmi dráma. Az olykor egyébként magyarázgatásra hajlamos, didaktikus darabban Bukovčan mindannyiuk felett ítél: a demokráciáért a démosz a felelős. A jó sólymok diákfővel még tudták, kinek kell beverni az ablakát, felnőttként viszont struccok lettek, olyan politikát statisztáltak, amely nem tűrt homo politikusi helytállást. A VIII. bések a kocsi bakja helyett, a szekér mögé kötve pórázra kerültek, csak a szekér futásának az iramát vehették át, irányt nem szabhattak neki. E póráztudat lett a félelmük szülője, s a történés idején társadalmi tehetetlenségük okozója. Zsákutcába jutottak – ez egyben a szerző jelenre vonatkozó nemzedéki önkritikája is. Alakjainak tehetetlensége viszont a nézőnek kiutat mutat e zsákutcából: „a dolgozó nép okos gyülekezetét”, a félelemmentes demokrácia tágas terét, amelyhez belső görcsöket is feloldva lehet eljutni.
A Miskolcon bemutatott két mű alapján Bukovčan erőssége a történelemlátás és az őszinteség esztétikai normája. Nem formaújító, a világirodalom ismerős megoldásait alkalmazza, amelyen belül azonban önállóan mozog. Erénye, hogy személyek közötti térbe oldja a személyektől független történelmi erőket, a Mielőtt a kakas megszólal című drámájában még mesterkélt alaphelyzetben, a Struccok estélyében viszont életes, fordulatos, s néhány túlírt jelenettől eltekintve feszes dialógusokban. A darab hibája a következetesen végigvitt realizmus, amely egyben műfaji következetlenséget takar. A tragikomédia ugyanis azt az írói szándékot jelzi, hogy a komor, súlyos élettartalmak fölött a forma, a komikum segítségével „gyakorol irgalmat”, az esztétikumban haladva meg mindazt, amire, mint láttuk, a szereplők nem találták meg az emberi-világnézeti megoldást. Amint a második részben egyértelműen felismerhető a zsákutca, amelybe az idő-történelem e nemzedéket belevitte, a már részeg Világfi látomásai egyre abszurdabbak lesznek. E pillanattól a történetet a dürrenmatti dramaturgia követelménye szerint lehetett volna csak („ad abszurdum”) tovább fokozni, síkot váltva, a valóságot a képtelenségbe átbillentve. Bukovčan azonban egy-két elrugaszkodási kísérlet után leragadt, s így végül a fokozás helyett magyarázkodni kezdett, lapos tárgyi szimbólumot hozott a színpadra, például egy mosdótálat (pilátusi „mosom kezeimet”), amelynek egyébként a rendezés is bedőlt, s ráépítette – színpadi megoldásként egyébként hatásos, szép, tartalmilag azonban mindenképpen hanyatló – darabzáró megoldását. Jurka László realista látású rendező, nagyobb az érzéke a földközelire, mint a „komikum irgalmára”, így az alkotók – Bukovčanhoz hasonlóan – szintén inkább egy állapot megmutatásában, s nem a meghaladásában bizonyultak tehetségesebbnek.
Mielőtt a „szakma” e bírálatot végképp félrelökné, mint színházidegen irodalmi locsogást, megvallom: ezúttal az előadás hogyanjáról, az egyértelmű elismerés általánosságán túl nincs részlet-mondandóm. A színház összetett művészet, s ha valaha éreztem a közös ihletet, most feltétlenül. Nem hízelgő bár, mégsem árt emlékeztetni: a miskolci színháznak sok azonos képességű, jó színésze van, sztárja azonban nincs. Az „ensemble”-játék, a sok szereplőt foglalkoztató, egyenértékű szerepekre épülő előadás a színház „adottsága”, egyben erőssége, olyan teljesítményeket szabadít fel, amelyet most láttunk kilenc, közép- ill. idősebb nemzedékhez tartozó művésztől.
Az előadást megelőző darab-keresés azonban legalább annyira minősíti a színházat, mint az előadás maga. S most ez látszott fontosabbnak. Néhány évvel korábban jogos volt az elmarasztalás a dramaturgiai keresés hiánya miatt. A darabválasztás mostani eredetisége – a Struccok estélye és a Mielőtt a kakas megszólal is ősbemutató volt –, Bukovčan felfedezése a magyar színpad számára Jurka László kereső szenvedélyét dicséri. Ismert kortárs (sajnos egy éve elhunyt) szlovák drámaíró értékes, fontos művére talált. Fontos, mert a szomszédokról hoz üzenetet, hidat ver, a két nép kapcsolatát erősíti. Ugyanakkor azonban a történelmi párhuzamok miatt sajátunkként is fogadjuk. A szomszédolással megtalált problémaközösség újabb távlatot nyitott, azon a puszta tényen túl, hogy a színház leakadt a másutt befutott sikerdarabokról, s utánfutóból kereső színház lett. Mintha egy lépéssel közelebb jutottak volna ahhoz a korszerű népszínházhoz is, amelyet évekkel korábban meghirdettek, de sem elméletileg, sem gyakorlatilag nem sikerült meghatározni a tartalmát. Az évadnyitón elkötelezett, sorskérdéseket tárgyaló, tanító színházat láttunk, amelyben azonban szerencsére nem szószékről szállt alá a kioktatás, a társadalmisága katartikus, morálja volt, de nem moralizált.
Az évadnyitó természetesen nem vezetőségi programbeszéd, mint első bemutató azonban kétségkívül nagyobb figyelmet von magára, rokonszenvet támaszt vagy lohaszt a kezdet kezdetén. A Bukovčan-bemutató kedvezően alapozta meg a Miskolci Nemzeti Színház új évadját.
(Iván Bukovčan: Struccok estélye. Tragikomédia két részben. Fordította: Pándy Lajos. Rendezte: Jurka László. Díszlet: Wegenast Róbert. Jelmez: Poós Éva. Szereplők: Sallós Gábor, Paláncz Ferenc, Máthé Éva, Simon György, Dariday Róbert, Csiszár András, Varga Gyula, Somló Ferenc, Héczey Éva. Magyarországi ősbemutató: Miskolci Nemzeti Színház, 1976. szeptember 24.)
Napjaink, 1976. november, XV. évfolyam 11. szám 4. oldal