"Háborúk járta égtájak" alatt
„Háborúk járta égtájak” alatt
Serfőző Simon: Bűntelenül
Serfőző Simon, noha a személyes életútja már két évtizede különvált az övéitől, Anteuszként érinti meg ma is a hazai földet, hogy költői erejét visszanyerje. Négy verskötetében, riportjaiban és drámáiban szinte kizárólag a húszéves koráig átélt, s azóta csak közvetve bővített élményi alaprétegből merít, a lírai én az otthoni világ részeként jelenik meg legújabb műveiben is, jó, ha hellyel-közzel rábukkanunk a közösségéből kivált költő immár külön valóságára, saját történetére, tipródásaira. Egyhúrú költő? A hűség, ragaszkodás poétája? Megértéséhez és megméréséhez talán közelebb visz, ha egyszerűen belátjuk és elfogadjuk, hogy Serfőző anteuszi természete nem erény, de nem is csonkaság, hanem adottság, az élményi alapréteg makacs ismétlődése pedig önmagában semmit sem dönt el, ha nem különböztetjük meg – fogalmilag is – az élmény általánosabb jelentését a szűkebb esztétikaitól. Különválasztva viszont az életanyagot, tehát azokat a tárgyi tartalmakat, amelyekre egykor a szülőföldjén eszmélt, s amelyeket műveiben nyersanyagként ma is felhasznál, a művészi élménytől, amely már jelentős élettartalmak, felismerések hordozója is, könnyen belátjuk, hogy ugyanabból az életanyagból az élmény más-más tömbjeit is ki lehet fejteni. Serfőző esetében tehát csak akkor ítélhetünk helyesen a megrekedés, élményi helyben járás kérdéséről, ha megvizsgáljuk, hogy a kétségkívül ismétlődő, zömében gyermek- és ifjúkorában gyűjtött életanyag hogyan vált élménnyé az idők során, ismétlődik-e maga az élmény (s így a művek témája), avagy az azonos tárgyi valóságban változó tartalmakat tárt fel.
Nem árt röviden az emlékezetünkbe idéznünk, hogy a paraszti világ talán soha senkinek sem kínált olyan dinamikusan rétegzett életanyagot, mint annak a generációnak, amelybe Serfőző is beleszületett. Osztálya nemcsak a nemzet és az ország részeként élte át a félmúlt traumáit, a Horthy-kort, a második világháborút, a doni katasztrófát, s az utolsó csatlós szégyenbélyegét, majd a nagy történelmi rigolírozás forradalmi élményeit; mindezt betetőzte a parasztság történetének leggyökeresebb sorsváltása, mely átformálta évszázados életvitelét, földtulajdon-fogalmát, munkája jellegét. Serfőző mozdulni vágyó, de még érintetlen világ hagyományos eszköz- és szokásrendszerébe született bele, első benyomásai között azonban aligha lehet szétszálazni az ősi paraszti valóság és a változó, felbolyduló falu élményeit. Az életanyag alaprétegében változatos tartalmak kavarognak, elővillanó képei egyként őrzik a gyermekszemmel is befogható, emberséges világ tenyérmelegét, a táj fölemelő és porba fullasztó valóságát, az évezredes tapasztalatok, szokások, munkák rendjét és kiegyensúlyozottságát, ethoszát és gyötrelmeit, a hagyományos életforma agóniáját, széthullását és a falu új reményeit, megújulását és menekvéseit, ingavonatokhoz szállongó hajnali árnyakat, kétlakiságot, otthontalan szállók idegenségét.
Serfőző Simon eddigi három verseskötetében ebből a gazdag, szinte kimeríthetetlen életanyagból fejtette ki a különféle élmények tömbjeit. Előbb önmaga lett a művészi felismerés tárgya, első kötetében lírai önéletrajzát írta meg, a versek alanya maga a költő, vershelyzetei pedig életútja állomásai: a tanya, a katonáskodás, városba szakadás. Anyaga az életrajzi jellegnek megfelelően különféle szűrőkön átformálódva jelenik meg, átéli azt a „mesék-tején” csüggve, kamasz vágyódása dühével, a fogva tartó kötelékek gúzsában, s az élettel ismerkedő fiatalember józanságával.
S átéli ugyanezt későbbi köteteiben a mítosz emlőin is, az élmény újabb telérjére bukkanva az életanyagában. A történeti parasztság hagyományos világát utoljára megpillantó nemzedék tagja, s a felbomlás tanúja, így a haldokló „agóniájában” peregnek le előtte a paraszti világ tudattalanba merülő emlékei, rejtett titkai, nyílt értékei. Az elmúlás és végtisztesség rítusa szerint sorolja érdemeit, csendes és bátortalan, belül konok és szívós emberségét. Hatalmas pici asszonyokat idéz, akiknek „erejük nincs annyi, hogy a hátukra zuhanó falevéltől ne essenek el”, „mégis hatalmasok, jajgatva dolgoznak, a földeken anyajogúak, a kisbikát mellükből is megszoptatják, kazlat vesznek nyakukba, lépnek hétmérföldet, gépeken túltesznek [...] markolják, megeszik a munkát, filléreken áttelelnek, a legnehezebbet kibírják” (Hatalmas asszonyok). A széttöredezett világot mitikusra növeszti, így menti át a helyébe jövő életbe az emlékezésre méltó, példás értékeket. A parasztember helytállását, ahogy kitéve az időnek „dolgozik, szenvedteti magát, gyereket nevel, kínlódik az életért, hiszi, hogy nem hiába, azért fél”. De élménnyé válik a származtató világ az elidegenítő hatások, ironikus önszemlélet távolító perspektívájából is. Az értékes, csúfolódó hang, az ironizáló jelzők az örömtelen és szegény otthoni világot csillag-hangulatvilágítású tanyák, viharcséplőgéptől zúgó tájak, pókhálófirhangos fészerek újszerű vershelyzetében jelenítik meg, csetlő-botlóvá stilizálódik olykor a lírai hős is, akinek jöttén csak a ludak vágják haptákba magukat, s akit a faluja így már szeret, hogy elment, ostorát, ekéjét fölravataloztatta.
A lírai hős és a vershelyzet további transzfigurációja újabb élményt hordoz. Az otthoni táj, tanya, dűlő, kanyargó utak, mezsgyék, gödrök és hepehupák egyre inkább a kor viszonyait kifejező motívumokká változnak, a lírai alany pedig mind gyakrabban, s jellemzően kollektív-én lesz. Az eredetében szűk, származtató világ iránti ragaszkodás korszerű népiséggé tágul, elkötelezettséggé a „munkát két kézzel végzők” mellett. Új hangsúllyal szólaltatja a régi képeket, az otthonmaradtak, „a tanyákban vakláló vakoskodók”, a városba áradó új munkásrétegek, az összetörődött életű ingázók; általában a kétkeziek, a dolgozó osztályok életjelenségeit. A gondokat: az elhaló falvak, süllyedő népszaporulat, a sorscsere nyomában kísértő otthontalanság szociológiai állapotát.
Eddigi három verskötete jellemzően szociális élményei után Serfőző újabb könyvében most az életanyagban kezdettől lappangó történelmi terhek és zavarok keresik tisztító feloldásukat, a „tornyosuló borúk, háborúk”, s a nyomukban járó bűn és bűnhődés apokalipszise. Hanák Péter mutatta be, hogyan olvadt be a történelem a propagandába a második világháború utáni évek újjáépítési lázában, a félmúlt pedig a hallgatásba. „Az előző negyedszázadról kötelező sztereotípiák kerültek forgalomba, általánosító-minősítő fogalmak – az utolsó csatlós, a fasiszta ország [...] Másról beszélni, temetetlen holtakról, felelősségről és vétlenségről, éppoly illetlen volt, mint jobb társaságban káromkodni. [...] így aztán a sebek, traumák, a szégyenek és a jótettek a tudatlanba süllyedtek, csak maga a félmúlt, a nemzet maradt egészében bűnös.” (Élet és Irodalom, 1981. július 25.)
Az elmúlt évek szaktanulmányai, gyarapodó emlékirat-irodalma, regények, versek, esszék megpróbálták e múltat „bevallani”, jóvoltukból ma már úgy-ahogy oldódnak a történelmi tudat egyensúlyzavarai. Nyilvánvalóan a hozzá közel álló Illyés Gyula, Csoóri Sándor, nemzedéktársai közül pedig Buda Ferenc és Ratkó József korábbi műveitől sem függetlenül, e feltisztuló nemzettudat vezette rá Serfőzőt az életanyagában eddig lappangó élményre: a bűntelenség katarzisára. A kötetét meghatározó, legerősebb versciklusában (Ide tartozom) „a szorongástól s kisebbség érzésétől roggyant”, „bajok, háborúk járta égtájakat” veszi szemügyre, „a múltból hozzánk öntögetett szemetet taligázza” történelmünk kertaljába. Korábbi verseinek lesunyt fejű, hőkölések riadalmától néma, történelem alatt élő lírai hőse most, hogy a szerző megtalálta életanyaga eddig művészileg tisztázatlan pontjait, ép történelmi tudattal, emelt fővel mondhatja ki, hogy magyarsága nem szégyellnivaló, „nem röstelljük, mert nincs miért, e motyónyi hazát sem”. Az „útszélekkel félrehúzódott, engedelmességre nevelt” népnek szolgáltat igazat mentsége kimondásával: „e fáradt homályú, önállótlan létű hazában sorsát nem ő intézte”. Serfőző jól tudja persze, hogy e mentség korántsem feloldozás, a meghőköltetett nép hőkölt is, „magával kötve, mint a kéve” sunyított nemegyszer, követte a parancsokat, meg-meghátráló indulatai is a történelem alá buktatták, nemcsak a hatalmi nyomás. Verseskötete további ciklusai azt bizonyítják, hogy a bűntelenség felszabadító élménye, a történelmi kötelékek okozta kényszerű tehetetlenség, a nagyobb erők megmutatása demokratikus értékeink és vívmányaink, a nép mai történelmi jelenléte érdekében fontos a számára. Sorsa gyeplőjét csak ép, egészséges tudatú közösség tarthatja a kezében; jobbágyi alázattal, kisebbségi érzések, szorongások gúzsában a legszebb Édenkert és „égi” gondviselés is megkísérti, bűnbeeséssel fenyegeti a földön járó, esendő embert. Serfőző ezért is erősíti a „lassan szárnyra kapó nép” öntudatát.
Kötetében, az új élményvilágból formált verseik mellett, talán éppen az életanyag zártsága miatt, előfordulnak olyan művek is, amelyeket nem emelnek eddig tisztázatlan, új felismerések, bennük régebbi élmények kopírozódnak (Olvasmányom, Eső zúg, Kimegyek, Irány). Ez arra figyelmeztetheti a költőt, hogy életanyaga gazdag vonulatából új és új élménytömböket egyre több meddővel együtt sikerül csak kiszabadítania; az otthoni táj képeibe transzponált élménytükröztetés pedig a motívumok megfakulásával, kopással, kifejezőereje megcsappanásával fenyegetheti. (Magvető.)
Tiszatáj, 1983. 4. sz. 103–105. oldal