Mezey Katalin
Élőfilm
Mezey Katalin regénye
Mezey Katalin regénye
„Mari ezalatt ott állt mögötte, és arra gondolt, hogy most kéne elszaladni. És mégsem tette meg. Egyrészt már szinte lehetetlennek érezte, hogy a főmérnök kiengedné a markából, másrészt szégyellte is magát. Nem szeretett barátságtalan lenni, nem szeretett megbántani senkit. A főnök pedig most szinte szánalmat keltett benne. Arra gondolt, nem történhet baj. Ha akar valamit, majd akkor… Nem tudta, még mindig nem tudta egészen elhinni, hogy ebben a farkas–bárány játékban minden komolyra fordulhat.”
Várhelyen, a történet képzeletbeli színterén „élőfilm” pereg. Díszletezett teherautók gördülnek az utcákon, egykori szereplők és mai statiszták elevenítik fel a népszerű magyar filmek jeleneteit. Fesztivált rendeznek. A Talpalatnyi föld élőképében Mészáros Ági dublőre egy fiatal munkáslány, Szabó Marika, ő a regény „hősnője”. Ekkor már (túl a könyv derekán) szinte bizonyos, hogy Góz Jóska és Juhos Marika bensőséges szerelme, lázadása, kicsikart boldogsága – maga az élőkép – nem Szabó Marika sorsmetaforája.
A vidéki gyári varrólány alkata Kárász Nellire. az Iszony hősnőjére emlékeztet. Marival is úgy történik minden, „ahogy a kő esik”. Tehetetlenség, kritikus pillanatokban fölcsapódó érzelemhullám, vagy éppen csüggedt lélekvitorlái miatt sodródik olyan helyzetekbe (kapcsolatokba és aktusokba), amelyeket maga sem kíván, sőt önbecsülése csorbul tőle. Fölfelé kapaszkodás helyett végül is leépíti esélyeit. A történet vége felé újra mellécsapódik ex-vőlegénye, akivel a regény kezdetén szakított, de most már nincs ereje elküldeni.
Elvégeztetett – gondolja. Lehetőségeinek nyitott vonalai összezárultak. A rokonszenves fiatal lány beletöppedt az elrontott, boldogtalan sorsok szürke tömegébe. Pedig a kezdet távlatokat ígért, színes izgalmakat: ahogy a mitológia nagy szerelmi étvágyú istenei a halandóknak, úgy vetett neki is kelepcét egy óvatlan pillanatban a vállalat főmérnöke, aki kiváló koponya, mozgékony menedzser, a magánélete azonban összekuszálódott, s a belső űrt szesz- és szex-doppingokkal próbálja kitölteni. A rögtönzött – és továbbra is alkalmi – viszony tehetetlenül röpíti Marit, emelkedik és szédül, megmámorosodik és menekül. Új kapcsolata átjárja az életét, kitágítja vonzásai és választásai körét, ám be is szűkíti azokat, a főmérnöknek, Vargának ugyanis hatalma lett a lányon, nem köti magához a sorsát, de a gyeplőket a kezében tartja, ereszti, meg-meghúzza.
Szabó Mari negatív lenyomata Kárász Nellinek. Nelli őriz valami tiszta fényt a lelkében, amelyhez élete végső értelmét odaigazítja. Mari nem szent és nem is hős, átlagember, az erkölcsi status quo kusza, ellentmondásos életpéldái keringenek benne. Érzelmi útkereséseiben a szerelmi oldás–kötéseket nem segíti sem belső ragyogás, sem külső fogódzó.
Az izgalmas, olvasmányos, eseménydús regény a szerelmi kultúra és nemi erkölcs hiányának vákuumában lebegteti a sorsokat. Nemcsak Mari szenved ettől. Rokonszenvesen, bensőséges lírával ábrázolt édesanyja halálát is sietteti a régi vágású erkölcsi felfogását sokkoló stresszhatás. A főmérnök korunk hőse lehetne, végül is csak hajszolt félember.
A regényben talány marad egy benne kibomló tiszta és szép szerelem. Az ex-vőlegény, a főmérnök után (és közben) felbukkanó Péter szintén társadalmi peremvidékről indult, mint Mari, ám messzebb készül, tudatosan és fölfelé. Marit önzetlenül szereti, végtelen megértés és jóság sugárzik belőle; alakja azonban idealizált, sematikus. A regénynek nemcsak ábrázolási, hanem eszmeileg is gyönge pontja, hogy elsikkad az új erkölcs esélye és kálváriája a mai közmorál stációin. Sorsa kontrasztanyaga azonban jelzi, hogy az emberiségnek regényben ábrázolt minőségromlása bűvös köröket von, s ezekben fájó, kisebesedett életek „termelődnek” újjá. A társadalmi mobilitásnak pedig a legkevésbé sem kedvez, ha a kitörés, „emelkedés” polgárerénye helyett a visszacsúszás válik élménnyé.
Mezey Katalin költőként indult a Kilencek csoporttal a hatvanas évek második felében, s bár kezdettől kísérletezett szépprózával és a színpaddal is, fő műfaját verseskötetei jelezték (Amíg a buszra várunk, 1970; Anyagtanulmány, 1978). Új regénye már nem költői átkalandozás a prózába, hanem egy valóban több műfajú író megnyilvánulása. (Szépirodalmi)
Magyar Nemzet, 1985. június 28. 8. oldal