Félszárnyú madár
Félszárnyú madár
A költészet ünnepéről
E megemlékezés élőszóra készült, ezért írása közben nem fékeztem a gondolatok futását saját szavak keresgélésével, sőt a könnyebb befogadás érdekében, ahol csak lehetett, inkább merítettem irodalmunk [a hallgatóság fülének is ismerős] kincseiből. Költészetről lévén szó, jobb is, ha maguk a költők vallanak. Az élőszó azonban nem ismeri az idézőjelet, a szöveg pedig így, abban a formában hiteles, ahogyan azt 1985. április 11-én elmondtam Lillafüreden, a Palotaszálló előtt. Az olvasó azonban nyilván felismeri, ott is, ahol nem hivatkozom rájuk, Petőfi, Arany, Ady, Babits, Kosztolányi, József Attila, Szabó Lőrinc, Nagy László, Váci Mihály, Juhász Ferenc, Garai Gábor, Ratkó József, Kerényi Károly, Kiss Ferenc, Kenyeres Zoltán — és természetesen és bőségesen egykori miskolci társaim, Kalász László, Papp Lajos és Serfőző Simon szövegeit és költői képeit.
Száz évvel ezelőtt, 1885. március 29-én született Kosztolányi Dezső. S éppen ma 80 éve József Attila. Az ő születésnapja 1964 óta nemcsak kerek évfordulókon jeles napunk, hanem évről évre, immár huszonkettedik alkalommal a költészet napja. S szemünk ott kell legyen ez alkalommal is városunk kóbor fián, Szabó Lőrincen, aki 85 éve, 1900. március 31-én született.
A költészet napját és a magyar versírás idei nevezetes alkalmait ünnepelni jöttünk tehát ide, a csillámló sziklafalak közé, Lillafüredre, József Attila emléktáblájához. Ám az ünnepek rossz tanácsadók, arra ösztönöznek, hogy megszépítő nézőpontból szemlélődjünk. E megszentelt helyen és meghitt alkalommal is kételkedhetünk azonban: vajon az évforduló fényében nem mosódik-e össze két eltérő út és világnézet, nem kegyeletsértően emlékezünk-e most együtt Kosztolányi Dezsőre és József Attilára, akik például az Ady-kérdésben mint pörös felek álltak szemben.
Érdemes azon is elgondolkodnunk, hogy mit is adott nekünk valójában a költészet. Segített-e, segít-e élni? Nem bálványt állítottunk-e 1964-ben, eleven-e még a vers varázsa, vagy ünnepe kiürült, vak ünnep?
A költészet napját mi iktattuk be ugyan jeles napjaink közé, a kultusza azonban ősrégi eredetű. A lant ott zengett már a görög istenek kezében is, s ők énekükkel csodákat műveltek: megnőttek a város falai, még a kövek és a fák is megindultak. A leghíresebb lantos és dalnok Orpheus volt, aki énekével mindent lenyűgözött, ami vad, gonosz és sötét, az Alvilágba is lejutott, megenyhítette a kínokat, a szenvedést. Azt mesélik, midőn ott énekelt, a Kerberosz nem ugatott.
Tityos máját nem marcangolták a keselyűk, Danaosz lányai abbahagyták a hasztalan vízhordást, Szisziphusz leült a kövére, Tantalosz megfeledkezett az éhségéről és szomjúságáról, az Erinniszek álmélkodtak és a holtak bírái sírtak. Sírt a lelkek végtelen raja is, Orpheus köré gyűlve. A finn Kalevalában, ha Veinemöinen énekelt, rengett a föld, a tó kiáradt, a rézhegyek megremegtek; s ha varázserejére nem volt szükség, ilyenkor ő volt az esték megvidámítója. A régi rómaiak úgy mondták: poéta non fit, sed nascitur. Költővé nem fejlődik az ember, hanem születik. Különleges képességet tulajdonítottak neki, veleszületett adományt; e felfogás mindmáig színezi a költőről alkotott képünket.
Csodatevő tehát a költő? Istenek rokona? Lángelme? Zseni? Mágikus erővel rendelkezik? E mágikus erőnek adózunk e jeles napon? A válaszom: igen, ha a csoda maga az ember, s a lángelme a tehetséggel, különös képességgel megáldott alkotó, teremtő ember. E csoda a költőben sűrítve jelentkezik, művében az emberi nem legmagasabb rendű képességeire ismerünk rá. Az emberős egykor, mint az erdők vadjai és az ég madarai, csak elgyűjtögette a természettől azt, mi szem-szájnak ingere, lelkes állatként viszont már maga termeli, teremti, amire szüksége van. S úgy látszik, szüksége van a lélek fényűzésére is, fából-faragásokból, színekből-vonalakból, fonálból, szavakból, dallamokból épített, fület, szemet, szívet gyönyörködtető haszontalanságokra, mert nemcsak elgyűjtögeti a természettől a szépet, nemcsak gyönyörködik a naplementében, pompázó virágokban, hanem újraalkotja azt, megteremti a művészi szépet, az esztétikumot. Az embert fény feszíti, vágy s zene. A vad üzekedést, ösztönöket udvarlássá szelídíti, szájából ág-bogas gímként karácsonyian megindul az ének. A színes és tapintható zavarból világos, termő pillanatokban a mélységbe lát, az életet nehéz mézzé köpüli. A költő a mindannyiunkban meglevő csodának, a nyelvnek még feljebb csavarja a lángját. Süt a nap – dadogtuk az első világra ismerésünkkor. Tanítónk figyelmeztetett: lehet ezt másképp is mondani: ragyog a nap. Majd olvastuk a János vitézben: tüzesen süt le a nyári nap sugára. Lám, a költő ugyanazt érzékletesebben mondja, újraalkotja a világot a szavakból! Ő mondani tudja – süt a nap helyett – azt is, hogy fények dőlnek és sugarak, s írhatja, hogy délben fent középen fény lyukad az égen; lángol a nap; rézgömb a kertünk napja; a nap bő aranyát széthintette; vagy: pirul az Isten nagy örömében, Napot a kertbe leszúr rózsának. S este: fölizzik utolszor a komor hegy, tüzét ördögök köpködik; s a reggelről: a nap aranytojás, most szülik a hegy mögött a madarak; hajnalok keltek mályvaszínben az este szárnyai alatt.
Mit is ünneplünk tehát?
Emberi nemünk különös képességét, hogy nemcsak a kenyér, hanem a szó és szép éhe is hajt, űz bennünket, s hogy nemcsak arra vágyunk: ehessünk, ihassunk, ölelhessünk, alhassunk, hanem a mindenséggel is mérjük magunkat. A Költészet Napja útjelző az emberiség emelkedő útján! A költészet mindannyiunk ellenszegülése – megőrizni azt, ami az emberből békés virágzásra vágyik, és még nagyobb gyorsasággal változtatni a világot, hogy az emberi értékeknek állandó teremtődést biztosítsunk. A költészet a szépség tükre mindannyiunk szemében, az a halvány remény, az a megfoghatatlan fény-zene lobbanás, amely mindannyiunk bensejében ébred.
A régi görögök tudták, hogy az élet feloszthatatlan. Hermészben ők nemcsak a lant feltalálóját tisztelték, hanem az első tűzcsiholót is. Az athéni demokráciában nemcsak a gazdaság virágzott, hanem a művészet is. Minden lázas vállalkozássá szerveződő reformkorban az irodalom is merész, teremtő látomás lett a jövőről, a művészegyéniség szabad önkifejezése mintegy kémpróbaként minősítette is a kort.
Keserűen tapasztalhattuk, hogy a költészet nem tudta megváltoztatni a világot. Nem tudta sorsunkból elhárítani a rosszat, és nem tudta megteremteni a gyakorlati Jót. Sőt, gyakran elpusztította magát a költőt is. Orpheus sorsa mítoszi árnyék a költészet esélyein. A Múzsa fiát részegek tépték szét, a törékeny énekest gerellyel és nagy kövekkel támadták meg. Neki csupán lantja volt, ezzel védekezett, földre bukva, hasztalan. Felszabdalt testét darabonként a tengerbe vetették. A gyilkosok levágták a fejét, lantjára szögezték, és bedobták a tengerbe. Ám hiába! A fej úszva tovább énekelt, és a lant tovább zengett. A szó visszhangot ver az időben !
A költői sors hitelesítő pecsétje nem feltétlenül a halál. De igenis a másokért való élés és szenvedés képessége. Nem feltétlenül kell meghalni másokért – de élni másokért – ez a költői lét legelemibb feltétele. Nem minden korszak követeli, hogy pusztulj el az igazságért, de minden időben követelmény ezekért a célokért a halál vállalásával élni – írta Váci Mihály. A vers tehát nemcsak megemelt nyelv, hanem erkölcs is. Az élményekhez, tapasztalatokhoz, érzésekhez való hűség. A költő nem tesz egyebet: magáról beszél, arról, hogy mennyire szeret élni, hogy fél a haláltól; elmondja önzéseit, gőgjeit, szenvedését, megaláztatásait és tisztaságát, bűnét és ostobaságát, múltját, emlékeit, szerelmét, lázait, tetteit és álmait, forradalmainkat és bensőnk kristály-világát, létezésünk befejezhetetlen tartalmait. Ám e személyes tapasztalatokból az objektivitással telt lélek a közös sorsélményeket vetíti ki.
A költészet mintha ma nem találná a helyét. Szava megdadogósodik, játékokba menekül, az elhivatottság éthosza lecsappant, exíró-létállapotba bábozódik be, értékét vesztve, de értékeket is mentve. Korunk hőse ma aligha a költő. Az irodalom önszemlélete eltér tömeges megítélésétől. Az író nem beavatott, a lázasan forrongó, reformálódó kor szemlélője inkább, semmint motorja. Elszakadt a korától? Vagy a kora próbálja lehagyni (meghaladni) őt? A költő ma gondolni sem merne arra, hogy lángoszlopként utat mutasson. Makacsul hiszi azonban, hogy az élet ősi igényeit elégíti ki ő is, hasznosnak tudja magát. S mégis, mint aki pénzért hegedül, s száján lágy, kérő mosoly ül, lassan mintha koldulnia kellene a kegyért, hogy kerüljön végre neki is helye e forrongásban.
A magyarság nagy jövőképét, a Hitelt, Széchenyi István gondolkodását érzelmileg egy kortárs költő, Berzsenyi Dániel lírája alapozta meg. Most, az egyébként igen helyes érdekérvényesítéskor tanuljuk meg érteni és becsülni a kanti szépség-fogalmat, tudniillik hogy szép az, ami érdek nélkül tetszik. Vajon az érdekeit ütköztető egyén megőrzi-e lényeges emberi vonását, az érdeknélküliséget, vagy pedig nyakló nélkül vágtat, csupán a létért? A költészet presztízsvesztesége nem azt jelzi-e, hogy életünk minősége romlik?
Most, ha ünneprontásként is, a létért inaló, kapaszkodó mindennapjaink szemébe kell újra mondanunk, hogy a költő is hasznos akarat, munkáját testvérként állítja millió más kéz munkája mellé. Költészet nélkül csak félszárnyú az emberiség. Nagy László írta: Ha elképzelek egy félszárnyú madarat, hirtelen átgondolom a tragédiát is: nem teljesítheti küldetését, amit a természet oly gyönyörű szigorral oltott belé. Ha elképzelem a költészetet közönség nélkül, hasonló a tragédia. A legnagyszerűbb vers is, ha nincs közönsége, csupán félszárnyú madár: nem teljesítheti küldetését […] Félszárnyú madár a költészet, ha nincs közönsége. Ezt alázattal mondom; de kihívó meggyőződéssel állítom azt, hogy költészet nélkül nem jut el az ember az eszményi jövőbe, amiről nem csak a költők álmodoznak. Költészet nélkül
csak félszárnyú lenne az emberiség.
csak félszárnyú lenne az emberiség.
A bevezetőben azt kérdeztük: nem von-e túl tágas fénykört az évfordulók óriásreflektora, nem kegyeletet sértve hozzuk-e most el egyszerre az emlékezés és tisztelgés koszorúit József Attilának és Kosztolányi Dezsőnek? A filológia valóban azt tanúsítja, hogy ők ketten az Ady-pörben más oldalon álltak; életművük summája viszont azt, hogy az ügyük közös volt: a költészet éthosza, erkölcse. Érdemes emlékezetünkbe idéznünk egy-egy mondatukat. József Attila éppen az Ady-vitában írta le először, hogy a nemzet közös ihlet. A költészet a nemzet lelkében ható névvarázs. Kosztolányi pedig, alig néhány hónappal később, a lenni vagy nem lenni nemzeti, társadalmi és költői sorskérdéseire így válaszolt: Hát igenis lenni, lenni: elsősorban embernek és emberiesnek lenni, jó európainak lenni és jó magyarnak lenni. […] Aki csak a mester címre tart igényt, s nem arra, hogy egy nép tanítómestere legyen, annak itt nincs helye. Akiben nem szunnyad egy szikra a széchenyis építők hitéből, apostoliságából, az sem való ide. Azt a lelket és nyelvet, melyet rövid időre örökbe kaptunk, új szellemmel fényezve, csorbítatlanul át kell adnunk utódainknak. Ez a küldetésünk — „áldjon vagy verjen sors keze" —: ez a mi küldetésünk. Kissé lehajtani a fejet. De a szívet, azt föl, föl barátaim.
József Attila egy kritikájában társadalomformáló erőnek mondta Kosztolányi költészetét, látta benne a szociális elemeket. Korunk is felfedezte végre a dolgok felszíne és a semmi között lebegés artistájáról, a reménytelenség kínjait formai bravúrokkal zsongító bűvészről – akinek addig Kosztolányit tartották –, hogy a verseiben jelen van a teljes személyisége, s a kor minden parancsát, a maga módján teljesíteni tudta. Ezért is él ma nemcsak József Attila, hanem Kosztolányi Dezső műve is minden szinten és kultúránk minden vidékén, határon innen és túl. A munkásságukban fölfénylő emberi minőség és költői kvalitás megerősíti reményünket és hitünket a költészet erejében és lehetőségeiben. Ezért is mondhatjuk most, József Attila és Kosztolányi Dezső emléke előtti tisztelgő főhajtással, de emelt szóval és fennhangon Szabó Lőrinc igéit:
S most zendülj ünnep, játék, eszme és szó
ünnepe, lobogj határokon át,
nőj össze munkás hétköznapjainkkal
[…]
mondd ki hangosan, vetítsd és dobogd szét,
amit e nép akar és álmodik;
az időben élsz: élj, amíg a nemzet,
s mutasd, mik voltunk, vagyunk, s mik leszünk,
az örök népet, melynek áramában
mi csak mint egy-egy hullám lüktetünk.
ünnepe, lobogj határokon át,
nőj össze munkás hétköznapjainkkal
[…]
mondd ki hangosan, vetítsd és dobogd szét,
amit e nép akar és álmodik;
az időben élsz: élj, amíg a nemzet,
s mutasd, mik voltunk, vagyunk, s mik leszünk,
az örök népet, melynek áramában
mi csak mint egy-egy hullám lüktetünk.